English
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
العباس عليه السلام مَجمَع الجمال والكمال
م . م رزاق فزع جنجر الخفاجي

جامعة ذي قار /كلية التربية للعلوم الانسانية /قسم التاريخ

الملخص:

اختصّ أبو الفضل العبّاس u دون غيره من أولاد الإمام أمير المؤمنين u بملازمته الدائمة لوالده وأخويه السّبطين عليهم السلام ، ولذلك كان استعداد العباس u لنيل الفضائل والمكارم ، والعلوم والمعارف من المعصومين ( عليهم السلام ) أوسع وأكثر من غيره .

فقد احتذى u حذو أبيه الإمام أمير المؤمنين u في إيمانه وأخلاقه وشجاعته ، فما كان من شدّة إيمان الإمام علي u وكرم أخلاقه ، انطبع في نفس العباس u ، وكما أنّ النبي r كان يعدّ أمير المؤمنين u لكلّ عظيمة ، ويدعوه عند كلّ نازلة وملمّة وكان صاحب لوائه في كل حروبه وغزواته ، كان الإمام العباسu الشخصية الثانية بعد الإمام الحسين u وحامل لوائه يوم ملحمة الطف الخالدة ، لما كان الإمام علي u قد وقف نفسه على خدمة رسول الله r وحمايته والذبّ عنه ، ومصاحباً له في حلّه وترحاله ، وحضره وسفره ، وسلمه وحربه ، وواقياً له بنفسه وروحه، وماله وولده، وقد عرف بذلك حتّى أنّه صار مَنْ يريد الزلفى عند رسول الله r يتقرّب بالإمام علي u إليه ، فقد اشتهر عنه قوله u :(( أنا عبدٌ من عبيد محمّد ))( 1 ) ، وكذلك كان العباس u قد وقف نفسه لخدمة أخيه الإمام الحسين u ، وحمايته والدفع عنه حتّى اشتهر قوله في مخاطبته له : سيّدي ومولاي .

وطبقاً لقوله تعالى : ((وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أبوابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ. البقرة / 189 )) ، فكما كان الإمام علي u باباً للنبي r كما نصّ رسول الله r على ذلك بقوله: (( أنا مدينة العلم وعلي بابها ، فمَنْ أراد المدينة فليأت الباب))( 2 )،كذلك كان ولده أبو الفضل العبّاس بن أمير المؤمنين u باباً لأخيه الإمام الحسين u.

في صفحات هذا البحث نستعرض سيرة الإمام العباس u ومواقفه الأخلاقية والبطولية ، للوقوف على ما امتاز به الإمام أبو الفضل العباس u من كمالات معنوية ، نريد بذلك ابتغاء وجه الله تعالى ، وننهل منه u الدروس والعبر ، ونرتجي الشفاعة منه يوم الورود .



Abstract

Unlike the other sons of Imam Ameer Al- Muimineen ( pbuh) , Abi Al- Fadhl Al- Abbas ( pbuh) was characterized by his accompaniment and adherence to his father and his brothers, Imam Hasan and Imam Husain ( pbuth) . Accordingly , he was a true and exact copy of the Infallible Imams ( pbuth) in terms of the virtues, noble traits and knowledge .

He followed the example of his father Ameer Al- Muimineen ( pbuh) in terms of his belief, his behavior and his courage as all that Ameer Al- Muimineen ( pbuh) had was inherited in Abi Al- Fadhl Al- Abbas ( pbuh). The Prophet ( pbuh& progeny ) assumed Ameer Al- Muamineen ( pbuh) for all great deeds and also he was the first to contribute in his wars as he was the carrier of his banner in all his wars and conquests . Al- mam Al- Abbas (pbuh) was the second personality after Imam Husain (pbuh) and the carrier of his banner on the day of the immortal Taff Battle ( epic) . Imam Ali (pbuh) was a great servant and defender of the Prophet ( pbuh& progeny ) ; he accompanied the Prophet ( pbuh& progeny ) in all his actions, in his presence and his travel and in peace and in war . He always sacrificed himself his wealth and his children for the prophet ( pbuh& progeny ) . . Imam Ali (pbuh) was known by this as when anyone seeking proximity and closeness to the Prophet ( pbuh& progeny ) would approach and be close to Ameer Al- Muimineen ( pbuh) . It was well – known that Imam Ali said Iam one of the slaves of Muhammad ( pbuh& progeny )' . Al- Abbas ( pbuh) , on the other hard always also served his brother Imam Husain ( pbuth) and he always defended him and always addressed him saying Sir, My lord According to the verse .

According to the verse And it is not righteousness to enter houses from the back but righteousness is (in) one who fears Allah . And enter houses from their doors . And fear Allah that you may be successful Imam Ameer Al- Muamineen ( pbuh) was considered the gate ( door) to the Prophet ( pbuh& progeny ) as the Prophet ( pbuh& progeny ) said 'Iam the city of knowledge and Ali is the gate ; he who wants to enter the city must enter through the gate . Al- Abbas bin Ameer Al- Muimineen was also considered the gate to his brother Imam Husain ( pbuh ) .

This paper dealt with the biography of Al- Imam Al- Abbas ( pbuh) and ethical and heroic actions and stands so as to show and reveal such moral perfection seeking Allah , the most High , satisfaction and mercy in the present world and in the hereafter .